Naam van de meester MBA in sportmanagement
Begin van de cursus Oktober 2019
duur 12 maanden

MBA in sportmanagement

De richting en het management van sportentiteiten is een differentiële uitdaging met betrekking tot de organisatie en het management van andere soorten organisaties. Logischerwijs zullen degenen die verantwoordelijk zijn voor het management van sportentiteiten basiskennis en vaardigheden nodig hebben met betrekking tot strategische besluitvorming, marketing, financieel management en people management. Maar naast al deze competenties hebben ze een grondige kennis van eigenaardigheid, de eigen regels en de motoren van verandering bij sportentiteiten nodig.

Wat me deed besluiten voor school was de aandacht die ik kreeg. Ze waren zeer bereid om elk van mijn twijfels uit te leggen en dit diende om te verduidelijken of het was wat ik zocht.

Celtic Meche
SMS student

Van het management van een sportschool of een kleine lokale club tot het management van een frontlinie voetbalclub in een internationale context, sportentiteiten moeten zorgen voor inkomensgaranties , goed financieel beheer, adequaat beheer van mensen met diametraal profiel anders (van de conciërge van de instelling, tot de min of meer geprofessionaliseerde managementkaders, tot de topsporters).

Groeiplannen op sportgebied krijgen een nieuwe dimensie die sommige experts hebben geplaatst tussen de efficiëntie van management en de regulering van de passie voor sport. Het sportbedrijf , ongeacht het type organisatie of de specifieke sport, is gebaseerd op drie hoofdpijlers die bekend, beheerd en uitgebreid moeten worden.

Aan de eigenaardigheden en complexiteiten van de wereld van sponsoring, sportresultaten, audiovisuele rechten, de training van hoogwaardige sporters, afgeleide diensten ... zijn toegevoegd en nieuwe uitdagingen in verband met de rol van sociale netwerken, gokken zijn nog steeds in opkomst sport, de opkomst van nieuwe gebruikers uit de populariteit en massificatie van bepaalde sportpraktijken.

Kortom, de aansturing en het beheer van sportentiteiten in het volgende decennium zullen professionals vereisen met een nieuwe en brede visie, met transversale competenties, gebaseerd op kennis van de behoeften en mogelijkheden van sportentiteiten die groeien en zich ontwikkelen in een wereldwijde en digitale context.

doelstellingen

De belangrijkste doelstellingen van dit programma zijn:

  • Ken de specifieke kenmerken van Sport Business en begrijp de verschillen tussen verschillende sporten, landen en regio's.
  • Train studenten in strategische en managementbeslissingen in de sportindustrie.
  • Begrijp de pijlers van de sport het bedrijfsleven en verdiepen elk van de bronnen van inkomsten, de belangrijkste zakelijke en strategieën om hun waarde te maximaliseren.
  • Ontwikkel groeiplannen van een sportentiteit, van de analyse van kansen tot het verzekeren van de levensvatbaarheid van het plan.
  • Hun managementvaardigheden ontwikkelen voor het beheer van multidisciplinaire en multiculturele teams.
  • Begrijp de juridische en ethische kader voor de sportwereld en de gevolgen voor het bedrijfsleven.

leerplan

De MBA in sportmanagement en management is gestructureerd op basis van de volgende onderwerpen die zijn geïntegreerd in een afstudeerproject, die de nodige hulpmiddelen bieden om een professionele carrière in de sportsector te ontwikkelen.

subject ECTS
1. Sportomgeving en haar wereldwijde markt 3
2. Strategisch management 3
3. Sportmarketing en sponsoring 5
4. Economisch, financieel en fiscaal beheer 4
5. Het bedrijf op de sportlocatie 5
6. Audiovisuele rechten in de sport 3
7. De digitale business in de sport 2.5
8. Beheer van sportprestaties 3
9. Bedrijfsvoering en bedrijfsorganisatie 3
10. Wet op het sportveld 3
11. Talentmanagement en managementvaardigheden 4
12. Technologie, informatiesystemen en digitale transformatie van sportorganisaties 4
13. Optionele vakken
Ondernemerschap en innovatie
Markt voor sporttransfers
Openbaar beleid op sportgebied
Organisatie en marketing van internationale sportevenementen (Parijs)
kies 7.5
2.5
2.5
2.5
5
14. Laatste masterproject 10
totaal 60

1. Milieu sport en de wereldwijde markt

Onderwerp dat de student introduceert in de context van de sportsector wereldwijd, evenals om de verschillen te analyseren die bestaan in verschillende markten en sporten. Het concept van International Sport Governance wordt geïntroduceerd: kennis van de organisaties die sport op nationaal en internationaal niveau besturen en reguleren, evenals hun jurisdictie en hiërarchie.

2. Strategisch management

Sportentiteiten, zoals elk ander bedrijf, moeten hun management baseren op een strategie op middellange en lange termijn. Dit onderwerp zal de student kennis laten maken met de theoretische grondslagen en methodologische grondslagen van strategisch management, evenals de implementatie van bedrijfsstrategieën.

3. Sportmarketing en sponsoring

Het merk van de sportorganisatie is een van de meest relevante activa in de sportindustrie, de pijler waarop het sponsorbedrijf is gebouwd, de verkoop van merchandising en licenties, en is ook het onderwerp van bedrijfscommunicatie en public relations Analyse van huidige sponsorstrategieën en evolutie afgeleid van digitalisering. Uitdagingen van de merkassociatie zullen op verschillende media en met verschillende doelstellingen worden gewerkt, inzicht in de risico's van hinderlaagmarketing. Het onderwerp verdiept zich ook in merchandising en merklicentie.

4. Economisch, financieel en fiscaal beheer

Zowel in de meest bescheiden sportorganisatie als in de meest gerenommeerde sportclub is financieel management de hoeksteen van het voortbestaan en de groei van de instelling. De realisatie van investeringen, de beheersing van het werkkapitaal, het beheer van de middelen, de kredietmarkt, moeten gebieden zijn die de manager van sportentiteiten kent en domineert. Er zijn maar weinig clubs die hun sporttrajecten hebben zien vertragen vanwege een belangrijke onbalans tussen hun sportcapaciteit en hun financiële capaciteit. Goed management moet proberen de moeilijkheden te overwinnen die een dergelijke onbalans kan veroorzaken.

5. Zaken in de sportarena

Het bedrijf genereerde binnen de sportlocatie in sommige sporten en categorieën, de belangrijkste inkomstenbron van een sportentiteit. Van de verkoop van kaartjes en seizoenskaarten tot het maken van een rondleiding door de faciliteiten, via cateringdiensten of de verhuur van faciliteiten voor andere evenementen. Internet en mobiele apparaten zorgen voor een revolutie in de winkelervaring en de directe relatie met consumenten, en brengen nieuwe mogelijkheden in de beleving ter plaatse.

6. Audiovisuele rechten in de sport

De exploitatie van audiovisuele rechten is een steeds fundamenteler element in de winst- en verliesrekening van sportentiteiten en wedstrijden. Om deze reden zal dit onderwerp de markt voor televisierechten in de verschillende landen van de wereld verdiepen, evenals het internet, OTT en nieuwe consumptiemogelijkheden en het nieuwe concurrentiekader. In de wereld van het voetbal ondergaan contracten voor audiovisuele rechten een constante transformatie en evolutie in de exploitatiemodellen, evenals in hun waardering en commercialisering wereldwijd.

7. De digitale business in de sport

Dit onderwerp behandelt de digitale strategie van sportentiteiten, digitale marketing als een transversaal hulpmiddel voor activering en de kansen die digitale kanalen bieden voor inkomensgroei. Sportentiteiten zijn onderdeel geworden van entertainment- en communicatiebedrijven. En vanuit die rol beheren ze het digitale publiek veel groter dan de media. Wat zijn de sleutels tot het beheer van de digitale onderneming en welke strategie moet worden gevolgd om merkwaarde en omzet te maximaliseren?

8. Beheer van sportprestaties

De ontwikkeling van een sportentiteit evolueert parallel met zijn sportresultaten en de prestaties van de sporters en teams die het bevordert. Het aantal leden, de verkoop van tickets, de waarde van hun audiovisuele rechten en hun sponsoring zullen altijd gekoppeld zijn aan deze resultaten, ongeacht de divisie waarin onze entiteit zich verplaatst. Ken de mogelijkheden die we hebben, verbeter de prestaties van atleten, verbeter de groepsdynamiek in teamsporten, identificeer de sleutels om nieuwe talenten te ontdekken, beheer verschillende persoonlijkheden, steun de beste atleten in hun persoonlijke ontwikkeling en Als het talent eenmaal is behouden, zijn dit enkele van de complexe uitdagingen met betrekking tot het beheer van sportprestaties van de instellingen die we moeten beheren.

9. Bedrijfsvoering en bedrijfsorganisatie

Sportentiteiten, zoals elk bedrijf, moeten reageren op een bedrijfsorganisatie die haar resultaten maximaliseert. Wat is de organisatiestructuur van een sportentiteit? Zijn er succesmodellen die kunnen worden gerepliceerd? Aan de andere kant, als er een omgeving is waarin de complexiteit van de operaties omgekeerd evenredig is aan de zichtbaarheid, dan is het die van sport. Onder vele aspecten moeten we het volgende aanpakken: het beheer van ruimtes en de sportlocatie, het beheer van schema's, capaciteit en mobilisatie van grote groepen mensen, veiligheid in tijden van maximale capaciteit, enz. Het onderwerp zal het mogelijk maken om workflows in sportentiteiten te begrijpen en hoe bedrijfsprocessen en activiteiten moeten worden ontworpen voor een goede coördinatie tussen de verschillende afdelingen.

10. Wet op het sportveld

Zoals elke economische sector wordt het sportbedrijf beheerst door de verschillende wettelijke kaders van elk land, en ook door zijn eigen voorschriften van supranationale entiteiten waaraan de arbitrageverantwoordelijkheid wordt verleend. Aan de andere kant zijn sportentiteiten onderworpen aan dezelfde wetten als elk bedrijf, hoewel met enkele bijzonderheden die het noodzakelijk is om te weten.

11. Talentmanagement en managementvaardigheden

In eerdere modules hebben we al gewerkt aan de organisatie die sportactiviteit overstijgt en aan het management van sporttalent, maar om dit alles te laten werken, heeft het management een interdisciplinair team van professionals nodig om motivatie, competenties en compensatie te beheren. . Hoewel het waar is dat sportentiteiten meestal een hoge waarde hebben die wordt geboden door het gevoel bij de instelling te horen, is het essentieel om deze te beheren en te versterken om de hoogst mogelijke efficiëntie in een optimale werkomgeving te bereiken. Bovendien vereist de leiderschapsrol vaardigheden in people management, emotionele intelligentie en teammotivatie.

12. Technologie, informatiesystemen en digitale transformatie van sportorganisaties

Sportentiteiten zijn van oudsher een sector met een lage technologische implementatie. Informatiesystemen zijn echter essentiële hulpmiddelen op elk werkgebied en een sleutelelement voor efficiëntie. Het onderwerp geeft de nodige concepten om te begrijpen wat de technologische hulpmiddelen zijn waarmee sportorganisaties hun concurrentievermogen kunnen verbeteren, en hoe data-analyse een beter begrip van het bedrijf kan bieden. Het proces van digitale transformatie is niet exclusief gekoppeld aan de implementatie van digitale tools, maar aan een verandering in de organisatiecultuur van bedrijven en hoe zij hun bedrijfsprocessen uitvoeren. Concepten zoals agile management, werk voor mijlpalen, het gebruik van samenwerkingshulpmiddelen kunnen een fundamentele verandering betekenen als het gaat om het promoten van een sportorganisatie.

13. Optionele vakken

Het programma biedt de keuze uit verschillende specialisatie-onderwerpen om 7,5 ECTS-credits toe te voegen.

13A. Ondernemerschap en innovatie

Meestal relateren we innovatie aan creativiteit, waarbij we een deel van het proces voor het geheel nemen. Maar innovatieprocessen en succesvolle ondernemerservaringen hebben veel methode en vasthoudendheid. In dit onderwerp zullen studenten basiskennis en -vaardigheden verwerven om vervalsers van innovatieve projecten in hun organisaties te worden.

13b. Markt voor sporttransfers

Een goede prestatie op de transfermarkt kan het succes of de ondergang van een sportorganisatie betekenen. In dit onderwerp zullen we de geschreven en ongeschreven regels van de transfermarkt bekijken en enkele basisvaardigheden die nodig zijn om op die markt te communiceren.

13c. Openbaar beleid op sportgebied

Wat is het overheidsbeleid dat sociale sport op een inclusieve en gelijke manier bevordert? Wat moet de overheid doen om grassroots sport te promoten met een volksgezondheidsdoel? Welke capaciteit heeft openbaar beleid om sport te stimuleren met het doel atleten van wereldklasse te creëren?

Dit onderwerp bespreekt de rol en verantwoordelijkheid van overheden bij het promoten van sport vanuit hun sociale en ook competitieve aspecten.

13d. Organisatie en marketing van internationale sportevenementen (Parijs)

Studenten die dit keuzevak volgen, reizen twee volle weken naar Parijs. Dit optionele onderwerp richt zich op het begrijpen van de specifieke kenmerken van grote internationale evenementen.

De lessen worden gegeven op het SMS-hoofdkantoor in Parijs en worden in het Engels gegeven. Binnen het activiteitenprogramma zullen bezoeken worden gebracht aan de volgende sportinstellingen en -organisaties:

  • Organisatiecomité van de Olympische Spelen in Parijs 2024
  • Organiserend comite van de Rugby World Cup France 2023
  • Voorzieningen International tennistoernooi Roland Garros

14. Laatste masterproject

Het Master Final Project omvat alle kennis die de student in de verschillende Master in zijn verschillende vakken heeft opgedaan. Voor de realisatie ervan werk je in een groep, omdat het doel zoveel mogelijk is dat het werk de realiteit van het beroep benadert. Het zal bestaan uit het implementeren van een businessplan in een sportentiteit met een briefing van doelstellingen en behoeften, en waar zal worden gezocht dat de student aantoont dat hij in staat is alle kennis die in de verschillende vakken is aangeleerd toe te passen en het project van begin tot eind uit te voeren .

Het uiteindelijke project zal worden ontwikkeld in groepen van 3 of 4 studenten, die een tutor hebben van de definitie van het project tot de uiteindelijke presentatie of verdediging.

Management ontwikkeling

Studenten zullen deelnemen aan een coachingprogramma gericht op het ontwikkelen van een methodiek voor permanente verbetering:

  • Verbetering heeft detectie nodig.
  • Definitie van doelstellingen en deadlines.
  • Voortgangscontrole
  • Evaluatie van de resultaten.
  • Vaststelling van nieuwe uitdagingen.

Bedrijfs simulatoren

Het gebruik van simulatoren stelt ons in staat om leeractiviteiten in een bijna echte omgeving te plaatsen, waar succes of falen niet alleen afhangt van onze acties, maar ook van de acties van onze concurrenten, dus de beslissingen die we nemen vereisen ook kennis en analyse van uw activiteit

Met de simulatoren kunnen we verschillende rollen spelen en dezelfde realiteit vanuit verschillende perspectieven lezen.

Outdoor training

De buitenconferenties bestaan uit het uitvoeren van activiteiten gerelateerd aan de sportwereld waarmee we onze teamwork- en leiderschapsvaardigheden kunnen evalueren en ontwikkelen.

SMS heeft een team van coaches met uitgebreide ervaring in managementtraining die ons zal helpen de ontwikkeling van managementvaardigheden te relateren aan onze dagelijkse omgeving, waardoor we onze managementvaardigheden exponentieel kunnen ontwikkelen.

nevenactiviteiten

Binnen het activiteitenprogramma, zullen verschillende activiteiten die de cursussen complementair te organiseren:

  • Bezoek aan de sportfaciliteiten van verschillende entiteiten:
    • FC Barcelona
    • RCD Espanyol
    • High Performance Sports Center (CAR)
    • Girona FC
    • Reial Club de Tenis Barcelona
    • Formule 1 Catalunya Circuit
    • Bezoek aan het Nou Camp Experience FC Barcelona en het Olympisch Museum in Barcelona
  • Masterclasses in symbolische plaatsen:
  • FC Barcelona
  • RCD Espanyol
  • Buitenactiviteiten die deel uitmaken van het management ontwikkelingsplan

Carrièremogelijkheden

Studenten die deze master voltooien, kunnen hun professionele carrière ontwikkelen in de volgende managementposities:

  • Professionele voetbalclubs
  • Clubs in andere sporten
  • Nationale of internationale sportorganisaties.
  • Bedrijven die zich toeleggen op de sportsector.

Onderwijzend personeel

120827_MicahelTapiro.jpg 120828_CintoAjram.jpg

Michael begon zijn sportcarrière als rugbyspeler in het Stade Français. Jaren later koos hij ervoor om de Paris Neuilly Rugby Club te ondernemen en op te richten. Jaren later richtte hij het bureau Au delà du sport op, dat gespecialiseerd was in de relatie tussen sport en bedrijfsmanagement.

Tegelijkertijd onderwees Michael meer dan 15 jaar marketing, totdat hij in 2010 besloot om zijn eigen school te starten door de Sports Management School (SMS) op te richten, een business school gespecialiseerd in sportmanagement, waarvan hij nu oprichter en professor is .

Professionele wereld van marketing en sponsoring, vooral sport, met meer dan 12 jaar ervaring in diverse multinationals zoals Banco Sabadell, Zurich Insurance of Futbol Club Barcelona.

Oprichter van CA Sports Marketing, een bedrijf dat zich toelegt op de activering en bemiddeling van sponsorovereenkomsten. Hij ontwikkelt momenteel ook het adviesgebied van het Johan Cruyff Institute. Hij is een sponsor en hoogleraar sportmarketing in de belangrijkste meesters en afgestudeerden van Spanje.

120829_XavierVilaseca.jpg 120830_XavierBoixeda.jpg

IP-gespecialiseerde advocaat

Ten slotte is in het werven van sporters uitgever overeenkomsten (in beeldrechten en exploitatie). Zijn visie als Sports Consultant en Event Planner in de afgelopen 5 jaar professionele ervaring te voltooien een expertise ook vanuit het oogpunt van marketing en financiën, en gaf het een toegevoegde waarde op het gebied van sport business.

Gedurende 5 jaar was hij verantwoordelijk voor de ontwikkelingsprojecten van de faciliteiten van FC Barcelona die een aanzienlijke toename van de inkomsten uit commerciële exploitatie bereikten. Voorheen was hij verantwoordelijk voor het CRM-project en de klantenservice bij dezelfde instelling.

Sinds 1996 verbonden aan e-Business-projecten, trad hij in 2012 toe tot Onebox Ticket Management als partner en CEO. In 2016 richtte hij Start-IT Studio op voor adviesdiensten en het creëren van startups op technologisch gebied.

120831_AlbertGomaCribillers.jpg 120832_UnaiConchaOlabarrieta.jpg

Sports Marketer met meer dan 6 jaar ervaring in commerciële functies in de wereld van sport en entertainment in Londen. Meer specifiek, gekoppeld aan projecten voor digitale bedrijfsontwikkeling, exploitatie van commerciële licenties en implementatie van Ticketing-diensten

Momenteel als New Business Manager voor de digitale afdeling. Voorafgaand aan de F1 werk ik bij Viagogo, een toonaangevend bedrijf op de secundaire markt van tickets voor sportevenementen, met verantwoordelijkheden voor het openen en ontwikkelen van bedrijven op de Zuid-Europese markt. Hiermee worden nieuwe clubs en topsportcompetities naar het bedrijf getrokken.

Hij is sinds 2008 werkzaam in de online gaming-industrie en heeft verschillende taken uitgevoerd, altijd gekoppeld aan de marketingafdelingen. Hij begon te werken voor NetBet, op het hoofdkantoor in Londen, en in 2010 verhuisde hij naar Barcelona om lid te worden van Suertia, als assistent van de marketingafdeling.

Na drie jaar bij het bedrijf in Barcelona en nog een bij RetaBET, ging hij voor Mediapro werken, met name in het digitale gedeelte van beIN SPORTS als B2C Manager, waar hij twee en een half jaar doorbracht. Sinds maart 2018 werkt hij voor The Coin Gaming Group, een Estlands bedrijf dat gespecialiseerd is in online gaming met cryptocurrencies, als hoofd van de regio LATAM.

120833_NuriaSoler.jpg 120834_SergiMesonero.jpg

Oprichter en directeur van het adviesbureau dat zich toelegt op de groei en ontwikkeling van het potentieel van mensen en teams: Alter Ego Sports

Mentor in leiderschap en sociale vaardigheden, gespecialiseerd in High Performance. Coach en coach van mensen en teams op het gebied van business en sport.

Practitioner in NLP (neurolinguïstisch programmeren). Onderneemster en manager met meer dan 18 jaar ervaring, lid van het bestuur van de Barcelona Marketing Club sinds 2010 en lid van de "Catalaanse sportadviesraad" van de Generalitat de Catalunya als algemeen secretaris sinds 2011.

Sergi Mesonero is mede-oprichter en strategiedirecteur van Liga de Videojuegos Profesional, de grootste Spaanstalige e-sportorganisatie.

Hij is ook directeur van de Esports-leerstoel van de Katholieke Universiteit van Murcia (UCAM). Eerder ontwikkelde hij zijn professionele carrière op het gebied van niet-commerciële filmdistributie en tentoonstelling, regisseerde hij verschillende filmfestivals en prijzen en nam hij deel aan de oprichting van het Barcelona Festival Platform.

120835_RaulCipres.jpg 120836_RafaelStaat.jpg

Raúl Ciprés is een industrieel technisch ingenieur van de Polytechnische Universiteit van Catalonië. Master in sportmanagement en marketing van La Salle-JCI. Founding Partner en CEO van Creativialab, BTL Marketing Agency gewijd aan Sports en Social Pro marketing. Partner en CMO van de Startup iWOPI. Partner van de Startup EASY TRAVEL startup winnaar van de Airbnb Travel Tech Award. Voormalig lid van de raad van bestuur - Marketinggebied - Allianties en uitbreiding van de Joventut Badalona Club (Club Liga ACB). Hij was algemeen marketingdirecteur van de voetbalclub - RCD Espanyol. Ontwikkeling van het project van het nieuwe RCD Stadium.

Hij was marketingdirecteur van de Real Club de Polo de Barcelona. Hij was marketingdirecteur van de Joventut Badalona Club-club van de Endesa Basketball League. Hij geeft les en heeft les gegeven aan de Master in Marketing Management aan EAE Business School, Master in Sports Marketing aan UAB- Johan Cruyff Institute, Tecnocampus Mataró UPF, Postgraduate Sports Journalism aan Blanquerna - Ramon Llull University en ESADE.

Zijn expertisegebieden zijn Branding, Sponsoring, Sportmarketing, Strategische plannen, Marketingplannen, Creatieve conceptualisatie, Branding, Activatieplannen New Technologies-BTL.

Rafael is directeur van het kantoor in Barcelona van het Yeesss-bureau, dat zich toelegt op het creëren van digitale inhoud voor merken, clubs en atleten, met hoofdkantoor in Parijs.

Voordat hij bij dit project kwam, werkte hij vijf jaar op de communicatieafdeling van de Football Club Barcelona, waar hij onder andere de sociale netwerken van het eerste team beheerde.

Hij nam ook deel aan de ontwikkeling van een online strategie voor elitebedrijven en atleten.

120837_SergiVieta.jpg 120838_VanessaBasora.jpg

Met een diploma in bedrijfskunde en management van ESADE heeft Sergi het grootste deel van zijn professionele carrière in de voetbalindustrie ontwikkeld, waar hij werkte voor agentschappen, producenten, clubs en verenigingen en een globale visie op dit bedrijf verwierf. Hij begon zijn relatie met sport door het aanbieden van financieel advies aan clubs en andere bedrijven in de vrijetijdssector van de KPMG Football European Unit in het VK. Bij zijn terugkeer naar Barcelona onderneemt hij verschillende projecten en begint hij samen te werken met het Mediaiasports Media Mediasports Marketing-bureau, dat hij later integreert om de voetbaldivisie te leiden, het adviseren van clubs, competities en merken die verband houden met de voetbalwereld.

In een paar jaar treedt Sergi toe tot het Mediapro Group Soccer Committee en geeft leiding aan de activiteiten van de LFP World Challenge, een strategisch internationaal ontwikkelingsproject van LaLiga. In 2016 nam hij op verzoek van het nieuwe pand, de Chinese groep DDMC, de algemene directie van Granada CF over, die de transitie leidde en de basis legde voor een professioneel, digitaal en duurzaam clubmanagement. Sinds het begin van dit jaar is Sergi CEO van het sportbureau Onside Sports Iberia, een dochteronderneming van de Lagàrdere Sports Group

Gepassioneerd door de sportwereld, die haar sportcarrière begon als tennisspeler en professionele coach.

Ze heeft een diploma in Business Administration and Management (UVIC), Master in Marketing en Digital Business (ESADE).

Hij heeft zijn professionele carrière gericht op de wereld van marketing en sport. Hij werkte meer dan 11 jaar bij FC Barcelona en ontwikkelde verschillende functies op het gebied van marketing, communicatie en commercieel, waaronder hoofd marketing en hoofd sportmarketing. Hij is momenteel het hoofd van het merk van Sevilla FC.

Vanessa heeft uitgebreide ervaring in marketing, branding, digitaal en communicatie.

120839_RaydeLuisBaez.jpg 120840_SerafinIbanezBailey.jpg

Dominicaanse econoom, 14 jaar geleden verhuisd in Barcelona met meer dan 10 gewijd aan de sportindustrie. Hij was algemeen directeur van het internationale WWP-agentschap voor Zuid-Europa en Amerika en leidde de operaties op het Iberisch schiereiland. Voorheen was hij co-directeur van de sponsorafdeling en hoofd van de digitale en contentafdeling van Euroleague Basketball.

Gedurende zijn carrière heeft hij gewerkt aan commerciële en activeringsprojecten met de NBA en een tiental van zijn franchises, LaLiga, Major League Baseball en verschillende van zijn teams, de Royal Spanish Football Federation (RFEF), FC Barcelona, Real Madrid, Valencia CF, Rakuten, TAG Heuer, BMW, Banco Santander, Red Bull, TIDAL, New Balance, Turkish Airlines, BWIN, Adidas, 2K Sports, Nike, Spalding, Efes Pilsner, Intersport, New Era Cap, Beats by Dre en Upper Deck, onder andere merken, genereren altijd rendement op de investering.

Marketing en commercieel professional met meer dan 15 jaar internationale ervaring gespecialiseerd in sportmarketing en sponsoring.

Zijn afgelopen en huidige carrière omvat projectmanagement met merken, atleten, clubs, agentschappen, federaties en media in sport- en entertainmentomgevingen voor EMEA, APAC en Amerika. Verzamel meer dan 200 evenementen bij populaire sporten: voetbal, basketbal, motorrijden, surfen en premium: tennis, golf, F1, zeilen, paardensport, polo. Hij begon zijn carrière bij de multinationale Sportsworld Media

Opleiding te volgen in:
  • Spaans
Laatst bijgewerkt op September 15, 2019
Deze cursus is Campus gesitueerd
Begindatum
okt 2019
Duration
12 maanden
Voltijd
Prijs
11,500 EUR
Op locaties
Op datum
Begindatum
okt 2019
Aanmeldingslimiet

okt 2019

Location
Aanmeldingslimiet
Einddatum