
Online Master's Degree - MBA in Biofarmaceutisch Bedrijfsmanagement
Madrid, Spanje
DUUR
12 Months
TALEN
Spaans
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Feb 2026
COLLEGEGELD
Vraag collegegeld aan
STUDIE FORMAAT
Afstand leren
Invoering
De farmaceutische, biotechnologische en medische hulpmiddelensector is van cruciaal belang voor de volksgezondheid. Deze sector wordt gekenmerkt door dynamiek en strenge regelgeving.
De online master - MBA in biofarmaceutisch bedrijfsmanagement, zowel in de online variant (EMBA) als in de online variant met stages (EMBB), bereidt je voor om effectief leiding te geven, te beheren en te sturen aan bedrijven in de farmaceutische, biotechnologische en gezondheidszorgproductensector.
Het biedt een uitgebreide opleiding waarmee u de strategische, operationele en regelgevende vaardigheden verwerft die nodig zijn om innovatie te stimuleren en naleving van nationale en internationale regelgeving te waarborgen gedurende de hele levenscyclus van farmaceutische producten.
Op deze manier draagt u bij aan de concurrentiekracht en het succes van deze organisaties in een omgeving die wereldwijd en sterk gereguleerd is.
Technisch blad
Algemene informatie
- Volgende startdatum: februari 2025
- Duur: 12 maanden
- Equivalentie: 60 ECTS
- Methodologie: 100% online
- Continue beoordeling van kennis.
Geadresseerd aan
- Professionals die zich willen specialiseren in het management van farmaceutische, biotechnologische en gezondheidszorgproductenbedrijven
- Professionals die reeds verantwoordelijke functies bekleden en hun kennis en vaardigheden op deze gebieden willen uitbreiden
modaliteiten
De masteropleiding wordt in twee modaliteiten aangeboden:
- Modaliteit 1 – online masteropleiding zonder stages: dit is de meest geschikte optie voor studenten/professionals die hun studie moeten combineren met de rest van hun verplichtingen in hun professionele en persoonlijke leven.
- Modaliteit 2 – online masteropleiding met stages: studeer in je eigen tempo en ontwikkel je kennis via een actieve methodiek en gegarandeerde stages.
toelatingen
leerplan
De online masteropleiding - MBA in biofarmaceutisch bedrijfsmanagement bestaat uit 12 modules die alle essentiële gebieden van bedrijfsmanagement in de farmaceutische en biotechnologische sector bestrijken, waaronder bedrijfsstrategie, innovatie en ontwikkeling van nieuwe producten, regelgeving en naleving, marketing en verkoop en talentmanagement.
Deze modules zijn zo ontworpen dat ze een praktische aanpak bieden, waardoor studenten de opgedane kennis direct in hun werkomgeving kunnen toepassen.
Module 1. Inleiding tot de zakelijke omgeving in de farmaceutische en gezondheidszorgsector.
- Inleiding tot de zakelijke omgeving in de farmaceutische en gezondheidszorgsector.
- Omgeving en vooruitzichten voor de medische hulpmiddelenindustrie.
- Visie, juridisch kader en naleving voor de gezondheidszorgtechnologiesector.
- Missie, visie en bedrijfscultuur in de gezondheidssector.
- Organisatiemodellen en relevante afdelingen.
Module 2. Kennis van de medische afdeling in de farmaceutische sector
- Inleiding tot R&D in de farmaceutische sector
- Klinisch onderzoek in de farmaceutische industrie. Klinische proeven.
- Strategische wetenschappelijke activiteiten van Medical Affairs gedurende de gehele levenscyclus van het geneesmiddel
- Medische zaken in de farmaceutische industrie en de strategische rol ervan
- De rol van MSL
Module 3. Kennis van wettelijke vereisten in de farmaceutische en medische hulpmiddelensector
- Regulering van farmaceutische producten.
- Regulering van medische hulpmiddelen.
- Regulering van werkzame stoffen, cosmetische producten en andere categorieën.
- Productie van medicijnen.
- Kwaliteitsborging bij de distributie van medicijnen.
- Farmacovigilantie van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen.
Module 4. Inleiding tot markttoegang en waardecreatie in de gezondheidszorg
- De rol van professionals op het gebied van markttoegang, realiteiten en perspectieven
- Markt, prijs en financiering van medicijnen: Hoe worden prijzen en financiering in Spanje verkregen?
- Geneesmiddelenmarkt, prijsstelling en financiering: wat gebeurt er nadat de prijs van een geneesmiddel is vastgesteld en de vergoeding ervan is vastgesteld?
- Waardeproposities voor medicijnen en medische hulpmiddelen op basis van economische gegevens
- Waardegedreven gezondheidszorg: hulpmiddelen voor het genereren van bewijs in de gezondheidszorg
- Basisconcepten van onderzoeksmethodologie en interpretatie van klinische resultaten
Module 5. Marketing in de gezondheidszorgsector I.
- Marketingfuncties in de gezondheidszorg.
- Marketingplanontwikkeling I: Analytische marketing als belangrijk instrument.
- Ontwikkeling van het marketingplan II: Strategische marketing en doelstellingen.
- Ontwikkeling van marketingplan III: operationele marketing (actieplan en resultaatmeting).
- Van het ontwerpen van een marketingplan tot de uitvoering ervan I.
- Van marketingplanontwerp tot marketingplanuitvoering II.
Module 6. Marketing in de gezondheidszorgsector II. Van klinische aspecten naar het digitale domein
- Globale medische aangelegenheden: de globale-regionale-lokale dynamiek in medische aangelegenheden.
- Global Medical Affairs: de schakel tussen de klinische ontwikkelingsfase en commercialisering.
- Digitale marketing in de gezondheidszorg: sleutels tot digitale betrokkenheid op sociale media.
- Inbound marketing toegepast op de gezondheidszorg.
- Zakelijke omgeving voor gezondheidszorg en consumentenproducten.
- Concepten en grondslagen van de multichannel- en omnichannelstrategie.
Module 7. Bedrijfsinformatie
- Inleiding tot marktonderzoek.
- Marktonderzoek in de gezondheidszorgsector.
- Informatiepanelen in de farmaceutische industrie.
- Informatiebeheer. Belangrijkste indicatoren en statistieken.
Module 8. Bedrijfsontwikkeling in de farmaceutische industrie en klanttypen
- Beheer van openbare aanbestedingen en commerciële aanbiedingen in de publieke sector I.
- Beheer van openbare aanbestedingen en commerciële aanbiedingen in de publieke sector II.
- Management- en commercieel aanbod in de private sector.
- Organisatie van commerciële teams in de farmaceutische industrie.
- Accountplan-stakeholderplan.
- Samenwerkingsomgevingen en bedrijfsontwikkeling.
Module 9. Financiële basisprincipes in de gezondheidszorgsector. Evolutie naar strategische planning
- Basisbegrippen van economie en financiën I.
- Basisbegrippen van economie en financiën II.
- Interpretatie van de balans en de winst- en verliesrekening. Financiële controle.
- Distributiemodellen in de farmaceutische sector.
- Strategie voor klantbevrediging en evolutie van de toeleveringsketen naar strategische planning.
- Ondersteuning bij het begrijpen van winst- en verliesrekening en projectmanagement vanuit een financieel perspectief.
Module 10. Innovatie en transformatie in de farmaceutische en gezondheidszorgindustrie
- Innoveer om waarde te creëren.
- Technologieën voor de digitale transformatie van de gezondheidszorg en de actoren in het gezondheidszorgsysteem I.
- Technologieën voor de transformatie van de gezondheid en het zorgsysteem II.
- Producttransformatie naar E-Health-oplossingen.
- Technologie als middelpunt van verandering in gezondheidsprocessen.
- Op weg naar het tijdperk van digitale therapieën.
Module 11. Toepassing van methodologieën voor management in de farmaceutische en gezondheidszorgindustrie
- E-commerce in OTC-omgeving, medische producten en nieuw distributiemodel.
- Projectorganisatie. Analyse en definitie van het actieplan.
- Hulpmiddelen voor projecttracking en projectmanagement.
- Indicatoren, noodplannen en analyse van resultaten.
- CANVAS- en LEAN-methodologie toegepast op besluitvorming.
- Agile methodologie toegepast op besluitvorming.
Module 12. Persoonlijke ontwikkeling en professionele vaardigheden
- Persoonlijke branding en persoonlijke reputatie.
- Persoonlijke communicatie.
- Leiderschap en verandermanagement.
- Mentoring en coaching voor teammanagement.
Programma resultaat
- Begrijp en pas de nationale en internationale regelgeving toe die van toepassing is op de marketing en het beheer van farmaceutische, biotechnologische en gezondheidsproducten.
- Verwerf uitgebreide kennis van de processen van innovatie, ontwikkeling en marketing van nieuwe producten in de farmaceutische en biotechnologische sector
- Ontwikkel vaardigheden om de strategische en operationele richting van bedrijven in de sector effectief te beheren en hun concurrentievermogen en aanpassing aan veranderingen in de regelgeving en de markt te waarborgen.
- Gebruik geavanceerde hulpmiddelen en opkomende technologieën om bedrijfsbeheer, strategische besluitvorming en innovatie in productontwikkeling te optimaliseren.
- Opleiding voor het coördineren en leiden van multidisciplinaire teams bij het beheer van projecten en innovatieprocessen, de marketing en commercialisering van gezondheidszorg- en farmaceutische producten.
- Integreer wetenschappelijke, technische en commerciële kennis om producten te ontwikkelen die voldoen aan de kwaliteits-, veiligheids- en werkzaamheidsnormen die door regelgevende instanties worden gesteld.
- Het bevorderen van leiderschaps- en teamvaardigheden in het management van bedrijven in de sector, en het bevorderen van een innovatieve en resultaatgerichte bedrijfscultuur.
- Ontwikkel vaardigheden om crises te beheersen en cruciale beslissingen te nemen met betrekking tot product-, project- en operationeel management in een zeer veeleisende regelgevingsomgeving.
- Verbeter de effectieve communicatie met belangrijke belanghebbenden, waaronder gezondheidsautoriteiten, zorgprofessionals, klanten en partners in de waardeketen van de sector.
- Vergroot het vermogen tot kritische analyse, probleemoplossing en aanpassing aan veranderingen in echte omgevingen in de farmaceutische, biotechnologische en gezondheidszorgproductenindustrie
Carrièremogelijkheden
Deze MBA, die zich specialiseert in het management van farmaceutische en biotechnologische bedrijven, biedt je aantrekkelijke carrièremogelijkheden op het gebied van management, directie en leiderschap in de gezondheidszorg, of je nu online of online met stages studeert.
Gebieden waarop u zich als professional kunt ontwikkelen nadat u de kwalificatie hebt behaald:
- Functies op de marketingafdeling, zoals merkmanager, productmanager, productspecialist
- Afdeling marktonderzoek, bedrijfsanalyse
- Afdeling medische zaken, patiëntbetrokkenheid en patiëntgerichtheid
- Afdeling Kwaliteit en Regelgeving
- Afdeling Markttoegang en Corporate Affairs
- Verkoopafdeling, verkoop, sales force excellence, business unit manager
Functies waarbij de online Master - MBA in biofarmaceutisch bedrijfsmanagement het verschil maakt ten opzichte van andere kandidaten:
- Specialist in transformatie- en innovatieprojecten bij farmaceutische en zorgtechnologiebedrijven.
- Commercieel manager - verkoop
- Account manager
- Productmanager
- Binnendienst verkoop en bedrijfsontwikkeling
- Bedrijfsanalist
- Digitale marketing, multichannel en omnichannel-functies