
MBA in
MBA in de specialisatie Digitale Economie Maastricht School of Management

Invoering
De MBA is een algemeen managementprogramma, maar bij MSM kun je kiezen uit verschillende specialisaties om je MBA volledig af te stemmen op je carrièreambities, of om jezelf uit te dagen op nieuwe en onontgonnen gebieden.
Van digitale transformatie, digitaal ondernemerschap, big data, cyberbeveiliging, online detailhandel tot industrie 4.0, het digitale tijdperk heeft een steeds grotere impact op hoe we leven en werken. De MBA-specialisatie Digital Economy biedt cursussen in Digital Commerce and Marketing, Big Data & Business Analytics, FinTech en Industry 4.0.
Digitale handel en marketing
Om tegenwoordig te slagen, is het niet voldoende om alleen een e-commerce-afdeling van uw bedrijf op te richten. Organisaties moeten technologie en data gebruiken om aan de behoeften en verwachtingen van de nieuwe digitale klant te voldoen. Het gedrag en de verwachtingen van klanten zijn veranderd; klanten verwachten dat sociale media en mobiele applicaties hen begeleiden bij het volledige aankooptraject van online naar offline en vice versa. Meer dan ooit moeten organisaties de klant centraal stellen in hun groeistrategie en hen een unieke reis bieden. Het integreren van de online en offline wereld in een unieke holistische ervaring wordt de nieuwe norm. Tijdens deze cursus leer je over de belangrijkste drijfveren, die momenteel de richting aangeven van de manier waarop zaken worden gedaan. We bespreken hoe u uw bedrijf een nieuw imago kunt geven, leren hoe u de groeistrategie kunt versterken en hoe u de concurrentie-uitdagingen van digitalisering kunt aanpakken. We concentreren ons op de belangrijkste kenmerken van de nieuwe 'verkoop'-concepten, waarbij we de omnichannel-aanpak en het unified commerce-concept verkennen. We leren hoe je een succesvolle customer experience-strategie ontwerpt.
Het tweede deel van de cursus richt zich op de marketingaspecten van digitale detailhandel. In onze huidige digitale economie is het belangrijk voor bedrijven om de unieke sterke punten, mogelijkheden en beperkingen van de verschillende digitale marketingopties te begrijpen. Het vermogen om strategieën te begrijpen voor het gebruik van een juiste combinatie van kanalen en de inzichten voor het correct interpreteren van gegevens en resultaten zijn ook nodig.
Big data en bedrijfsanalyses
Big data wordt gegenereerd door alles om ons heen, continu en in elke sector en functie in de wereldeconomie. Het komt uit meerdere bronnen, in verschillende formaten, en komt zowel met een hoog volume als met hoge snelheid aan. Als u deze enorme bron kunt gebruiken, kunt u effectieve strategische beslissingen nemen. Deze cursus gaat in op waar we data kunnen vinden, hoe we deze kunnen transformeren en hoe we deze kunnen gebruiken in het besluitvormingsproces. Je krijgt inzicht en kennis over hoe big data waarde creëert door informatie transparant te maken. Hierdoor kunt u betere beslissingen nemen op het gebied van efficiëntie, prestaties en risicobeheer. Het zorgt voor een betere marktsegmentatie en stelt bedrijven in staat om producten beter af te stemmen op de behoeften van de consument, en biedt essentiële informatie voor de volgende generatie producten.
FinTech
Een hype of een serieuze financiële tak? Moeten managers op de hoogte zijn van fintech? Waar is het geld? Moeten we investeren in crypto-valuta's of NFT's? De antwoorden worden gegeven in deze cursus, die u kennis laat maken met geavanceerde technologie en innovatieve strategiebenadering. Verschillende functionele gebieden van FinTech komen aan bod, zoals Payments, (Personal) Banking, Digital Lending, Wealth Management, Insurtech, Capital Markets, SMB, Real Estate en Mortgages. Daarnaast gaan we in op technologieën als Cloud, API, Low-Code, AI & ML, Blockchain & DLT. Financiële businessmodellen zullen worden geanalyseerd, waaronder DeFi (oa Is het beter om liquiditeit in te zetten of te verstrekken, op Lido of Nexo of elders?) en het Fintech investeringsecosysteem. Aan het einde van de cursus weet je of FinTech een plek krijgt in jouw organisatie, naast traditionele finance.
Industrie 4.0
Industrie 4.0, ook wel bekend als de vierde industriële revolutie, is een centraal punt van discussie geworden voor hedendaagse bedrijfsleiders. Met de toename van digitalisering en automatisering zien we radicale ontwikkelingen in interconnectiviteit die zowel de professionele als de persoonlijke wereld raken. Managen op het snijvlak van mens en machine vervaagt en vereist van bedrijfsleiders dat ze nieuwe perspectieven omarmen en reageren op nieuwe kansen. Deze cursus gaat in op hoe het bedrijfsleven wordt beïnvloed door automatisering en het gebruik van robots in productieprocessen, cyber-fysieke systemen (zoals medische monitoring of procescontrolesystemen), het internet der dingen (de inter-netwerking van fysieke apparaten) en cloud computing (waarbij het internet het mogelijk maakt om computerverwerkingsbronnen en gegevens on-demand met andere apparaten te delen).
Galerij
leerplan
Het MBA-expertisetraject Digitale Economie biedt cursussen aan in:
- Digitale handel en marketing
- Big data en bedrijfsanalyses
- FinTech
- Industrie 4.0