
Master of Business Administration (MBA)
Durban, Zuid-Afrika
DUUR
2 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Deeltijd
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Feb 2026
COLLEGEGELD
USD 9.150 / per year
STUDIE FORMAAT
Afstand leren
Invoering
Het behalen van een MBA wordt terecht gezien als een opstap naar hogere managementfuncties. Professionele diploma's bouwen voort op je ervaring en ontwikkelen je zakelijke besluitvorming. Je wordt blootgesteld aan brede praktijkperspectieven in disciplines die je misschien nooit eerder hebt bestudeerd.
Wat kan de MBA voor jou doen?
Inzicht in de operationele stroom van bedrijven in de private sector, de publieke sector en de derde sector is het domein van de MBA-professional. Er kan van je verwacht worden dat je de coördinatie van de functies van een bedrijf leidt, de coördinatie van kapitaal en het bereiken van concurrerende bedrijfscompetenties die een gedifferentieerde strategische positionering en onderscheidende marktprestaties mogelijk maken.
Maar neem even de tijd om na te denken over waarom een MBA een vereiste kan zijn om in aanmerking te komen voor een leidinggevende functie. Zou het kunnen dat werkgevers senior posities willen invullen met mensen met superieure vaardigheden? En valt het je niet op dat de strengheid van een professionele graad, met de bijbehorende dilemma's van werk-studie-privé balans afwegingen, uithoudingsvermogen, discretie en besluitvaardigheid opbouwt? De kwaliteiten die gevraagd worden van een senior manager met verantwoordelijkheid voor het nemen van moeilijke, op feiten gebaseerde beslissingen.
Met andere woorden, je MBA is geen automatisch ticket naar grootheid - het is een springplank en een dynamisch schip. Het werk dat je steekt in het ontwikkelen van netwerken, in het ontwikkelen van diplomatie en conflictvaardigheden, in het jongleren met deadlines en persoonlijkheden, zal dat schip voortstuwen om je carrièredoelen te bereiken.
Denk erover na of je een professioneel netwerk wilt ontwikkelen; of je in aanmerking wilt komen voor managementfuncties waarvoor een MBA-diploma een vereiste is; of je een op feiten gebaseerde besluitvaardigheid wilt ontwikkelen, waardoor je veel aantrekkelijker wordt voor werkgevers. Belangrijke belanghebbenden willen besluitvormers die onderzoek kunnen leiden en hun beslissingen kunnen onderbouwen met bewijzen.
Misschien zegt je instinct je dat je je eigen zakenimperium moet beginnen! Het zou kunnen - je bent misschien een buitengewoon innovatieve denker met verstand van markten en als dat zo is, is de beste manier om je denkwijze te toetsen aan je MBA-curriculum. Het curriculum stelt je in staat om je businessplan te ontwikkelen en je financieringsmodel te formuleren met een beter begrip van hoe je financiers kunt benaderen.
Galerij
leerplan
Je volgt acht modules in je eerste jaar en twee modules in het eerste semester van je tweede jaar. Een van deze twee modules wordt geselecteerd uit een beperkte keuze: je kunt je richten op financiële strategie, met Investment and Portfolio Management, of je kunt Innovation and Entrepreneurship selecteren. Ben je bang dat je nog nooit eerder financiën hebt gestudeerd? Maak je geen zorgen – je wordt door het patroon geleid waarmee we winstgevendheid en netto bedrijfswaarde registreren in de eerste module van je eerste jaar, Financial Reporting and Analysis.
Financiële rapportage en analyse
Deze module is bedoeld om studenten kennis en begrip te geven van financiële rapportageformulieren, analyse en evaluatie van financiële overzichten voor besluitvorming. Door de antropologische wortels van zakelijke ondernemingen te traceren, wordt u geïntroduceerd in zakelijke conflicten en de bijbehorende regelgevende mechanismen die aan bedrijven worden opgelegd om vooroordelen van belanghebbenden te beperken. U leert onderscheid te maken tussen inkomsten, uitgaven en winstgevendheid, evenals eigen vermogen, passiva en activa. Dit stelt u in staat om een grondige financiële analyse uit te voeren van de financiële rapporten van een zakelijke onderneming op een niveau dat voldoende is om zinvol commentaar te kunnen leveren op de prestaties van de entiteit in de loop van de tijd. U zult ook de drijfveren van rapportage over 'sociale prestaties' van ondernemingen overwegen, waarbij u de relatie beargumenteert tussen sociale rapportage van ondernemingen, het sentiment van belanghebbenden en de dynamiek van de niet-financiële factoren die de bedrijfsprestaties beïnvloeden. Dit is om u een holistischer beeld te geven van de beleggingsaantrekkingskracht van de entiteit voor aandeelhouders.
Economie voor management
Evidence-based besluitvorming op senior niveaus van bedrijfsmanagement vereist een begrip van de wisselwerking tussen de creatie en consumptie van rijkdom en politiek, beleid en zaken. Economische krachten sturen sociale systemen op het niveau van consumenten en zakelijke ondernemingen. Deze module is bedoeld om u te leren macro-economische concepten en tools te gebruiken om de prestaties van een economie te meten, terwijl u tegelijkertijd leert micro-economische concepten en tools te gebruiken om de prestaties van markten te meten. Zo uitgerust, zult u in staat zijn om economische concepten en tools te gebruiken om besluitvorming en de prestaties en winstgevendheid van bedrijfseenheden te verbeteren.
Kwalitatief en kwantitatief onderzoek
De invoering van informatie- en communicatietechnologieën en de groei van netwerken en intra-firm netwerken, misschien wel in het bijzonder, heeft geleid tot een explosieve groei in het volume en de complexiteit van de bedrijfsdatapunten die zijn opgeslagen in bedrijfsdatabases. De toenemende praktijk van enterprise data mining, het extraheren van zinvolle kennis uit de grote hoeveelheden data die zich in deze bedrijfsdatabases bevinden, betekent dat managers competent moeten zijn in het evalueren van de vele variabelen die in elke zakelijke beslissing moeten worden overwogen. Deze module begeleidt u bij het definiëren van bedrijfsproblemen, het conceptualiseren van bedrijfsoplossingen en het bedenken van methoden om data te verzamelen, beoordelen en evalueren om een verdedigbare conclusie en daarmee een weloverwogen zakelijke beslissing te informeren. In de context van het bedrijfsleven en hier op de Graduate School of Business and Leadership, is het onderzoek dat we promoten datgene dat een praktische nadruk heeft op het oplossen van zakelijke problemen.
Leiderschap
Een punt van spanning in bedrijfsmanagement is de rol van leiderschap ten opzichte van management. Er wordt gedacht dat het ondernemerschap van oprichters, onmiskenbaar bedrijfsleiders, plaats moet maken voor de bureaucratische praktijk van administratief management, vooral naarmate bedrijven groeien. Passend aangemoedigd, brengen professionele managers een cultuur van professioneel management in, maar in het proces kan het leiderschap dat de groei van het bedrijf aanstuurde, vertroebeld raken, en zoals Merson zegt, worden deze anderszins goed beheerde ondernemingen "nog een overbeheerde, ondergeïnspireerde, middelbare onderneming op een glijdende weg naar de geschiedenis". Deze module zet je op het pad om kritisch na te denken over bedrijfsleiderschap, waarbij je nadenkt over de rol van leiderschap bij het faciliteren van groepsprocessen, evenals een katalysator van organisatorisch leren en ontwikkeling.
Strategische marketing
Een bedrijfsstrategie kan niet slagen tenzij deze wordt uitgevoerd. Een belangrijk onderdeel van de uitvoering van een bedrijfsstrategie is de marketingstrategie. Terwijl de bedrijfsstrategie de gewenste koers van het bedrijf bepaalt, specificeert de marketingstrategie de doelen. Het legt uit op welke markten er moet worden gericht, welke producten en diensten moeten worden aangeboden en hoe deze moeten worden geprijsd en gepromoot voor optimale marktgroei en marktaandeel. Strategische marketing vertaalt strategische bedrijfsdoelen naar een beoogd marktaandeel. Wij coachen u in de strategische marketingdoelen van het aantrekken van prospects en het opbouwen van betrokkenheid bij die prospects. Betrokken prospects vertegenwoordigen de kans van de klant – de ontwikkeling van marktaandeel. Bovendien zet het sluiten van de deal met klanten impactketens in gang, en deze impactketens vertegenwoordigen verdere prospects.
Bedrijfsfinanciering en besluitvorming
Het doel van de module is om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om de belangrijkste strategische en investeringsbeslissingen van een bedrijf vanuit een financieel perspectief te evalueren, en hoe managers waarde kunnen creëren door te beslissen over optimale financieringsbronnen, hoe die fondsen te investeren en effectief beheer van financiële risico's. U wordt door een onderzoek geleid naar de belangrijkste financiële beslissingen die in organisaties worden genomen: kapitaalbudgettering, kapitaalstructuur en werkkapitaalbeheer. De module onderzoekt ook, vanuit een managementperspectief, aspecten van prestatiemeting en ontwerp en gebruik van managementcontrolesystemen, inclusief de tools die worden gebruikt door accountants en chief financial controllers (kostenanalyse, risicoanalyse, budgettering en scorecards) en de relevantie van deze tools voor besluitvorming. Daarnaast ligt de focus op fusies en overnames, de informatie die wordt overgebracht door financiële beslissingen en hoe managementprikkels financiële beslissingen beïnvloeden.
Human Capital Management
We begonnen human resources voor het eerst te zien als human capital na de computerrevolutie van de jaren 50 en 60. Je kunt dit zien als de oorsprong van onze ideeën over kenniswerkers! De bedrijfsprocesrevolutie van de jaren 90, na de revolutie die werd veroorzaakt door wereldwijde netwerken, legde opnieuw nadruk op de relatie tussen zakelijke en professionele managers. De beste banen zouden altijd naar de beste human capital-beoefenaars gaan! Deze module begeleidt je in de hedendaagse theorie en praktijk van human resource-informatiesystemen en het bijhouden van de levenscyclus van werknemers, samen met HR-dienstverlening en werknemersbetrokkenheid. Hieraan voegen we een hedendaags begrip van talentmanagement toe, waarbij talentwerving en geoptimaliseerd personeelsbeheer worden opgenomen. Het overkoepelende doel is om je te voorzien van inzicht in de rol van human capital ten opzichte van het concurrentievoordeel van een bedrijf en de brug die human capital management vormt tussen het beheren van talent en het bereiken van strategische doelen.
Geavanceerde strategie
Strategie vertegenwoordigt een Pathway naar duurzaam concurrentievoordeel. Uw rol in het proces van het sturen van een onderneming naar grootsheid (of weg van de rand van de afgrond, als u gespecialiseerd bent in bedrijfsomslag) zal in de loop van de tijd evolueren. Met deze module willen we dat u vertrouwd raakt met het proces en de hulpmiddelen van strategieformulering, en met de strategische opties en keuzes die deze analyse blootlegt. Strategie-uitvoering is een functie van leiderschap en strategische plannen – en de ontwikkeling van uw dynamische vermogen begint in deze module. U onderzoekt opties voor strategie-implementatie en leert uw eigen vooroordelen en misleidende aannames, evenals die van uw team, in twijfel te trekken. U leert over strategische architectuur en last but not least wordt u aangezet om na te denken over de grenzen van uw strategische beslissingen als betrouwbare vectoren voor een wereldwijde concurrerende context die wordt gekenmerkt door black swan-gebeurtenissen.
Innovatie en Ondernemerschap
U selecteert deze module of Investment and Portfolio Management. Als u deze module selecteert, wordt u ondergedompeld in het concept van hoe ondernemersinitiatieven onze wereld transformeren. De transformationele rol maakt ondernemerschap tot een nieuw managementparadigma. Een paradigma dat het bedrijfsleven in het algemeen dient, en een dat wellicht uw belangen dient terwijl u navigeert door de keuze om uw eigen imperium te lanceren.
De module wordt in het tweede jaar van het programma gegeven en vat uw kennis uit het eerste jaar van het programma samen, in de context van het opzetten van een innovatieve ondernemende onderneming. Deze praktische nadruk vergroot uw begrip van de kwesties en uitdagingen die gepaard gaan met de vorming en exploitatie van nieuwe ondernemingen.
Het MBA-bedrijfsonderzoeksproject
Het onderzoeksproject is een kans voor gezamenlijke kennisproductie. U wordt begeleid in het proces van het formuleren van een bedrijfsprobleem, een probleem waarvan we kunnen voorzien dat het zich zal voordoen of dat zich heeft voorgedaan in de context van uw dienstverband, nevenactiviteit of reguliere onderneming waarvan u eigenaar bent. U wordt ertoe aangezet een aanpak te conceptualiseren om dit probleem op te lossen (of op zijn minst te beoordelen), en een methodologische aanpak te bedenken om dit te doen op een manier die de voorschriften en principes van wetenschappelijk onderzoek respecteert. U voert het veldwerk uit en schrijft uw resultaten op in uw onderzoeksrapport, en bereidt dit afstudeerproject voor om in te dienen bij een panel van examinatoren. Wanneer u afstudeert, wordt uw naam vergezeld door de titel van uw proefschrift!
Programma resultaat
Wat ga je leren?
Het MBA-curriculum is net zo dynamisch als uw carrière. De inhoud van de modules wordt vernieuwd en nieuwe modules worden opgenomen in het curriculum naarmate markt- en technologietrends de dynamiek van succesvolle bedrijfspraktijken veranderen. Het huidige MBA-curriculum van de Graduate School of Business and Leadership bestaat uit tien modules en een dissertatie. Verken de vervolgkeuzemenu's om uzelf vertrouwd te maken met de overkoepelende doelstelling van elke module en een brede beschrijving van de leerinhoud.