Master in veerkracht in het onderwijs
Suceava, Roemenië
DUUR
2 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Vraag de vroegste startdatum aan
COLLEGEGELD
EUR 2.400 / per year
STUDIE FORMAAT
Op de campus
Invoering
De Erasmus Mundus Joint Master in Resilience in Educational Contexts - EMJM FLOURISH is een tweejarig voltijds innovatief masterprogramma dat tot doel heeft de capaciteit van docenten en praktijkmensen op te bouwen bij het creëren van veerkrachtverhogende contexten die kinderen en jongeren uitrusten met de nodige middelen en competenties om effectief om te gaan met de uitdagingen in hun onderwijs en ontwikkeling.
Het wordt aangeboden door de Universiteit van Malta (leidende partner), de Universiteit van Kreta, Griekenland, de Universiteit van Lissabon, Portugal, en Stefan Cel Mare Universiteit, Suceava, Roemenië en ondersteund door vijf andere geassocieerde partners, Dalhousie Universiteit, Canada, Rijeka Universiteit, Kroatië, Universiteit van Pretoria, Zuid-Afrika, Orebro Universiteit, Zweden, Universiteit van Sao Paulo, Brazilië, en het European School Psychology Training Centre. Cursusdeelnemers doen 4 mobiliteiten in ten minste 3 van de universiteiten die diploma's toekennen.
Galerij
leerplan
Tijdens de masteropleiding krijgen studenten de mogelijkheid om de volgende vakken te studeren en kunnen ze de volgende kennis en inzichten verwerven:
Semester 1. Vakgroepaanbod: Centrum Veerkracht & Sociaal-Emotionele Gezondheid
- Veerkracht in menselijke ontwikkeling - Deze studieeenheid dient als introductie op het hele masterprogramma en heeft tot doel het kader voor gezondheidsbevordering en preventie te introduceren; de aard van veerkracht definiëren; de verschillende theorieën en modellen van veerkracht beschrijven; de risico- en beschermende factoren in verschillende systemen identificeren; en bespreek de relevantie van veerkrachteducatie voor de algemene ontwikkeling en groei van kinderen en jongeren.
Kennis en inzicht: - aan het eind van de onderwijseenheid kan de student:
- Begrijp de belangrijkste principes en uitgangspunten van het wetenschapskader voor gezondheidsbevordering en preventie en de toepassing ervan op de geestelijke gezondheid en het welzijn van kinderen en jongeren
- Definieer veerkracht en traceer de ontwikkeling ervan vanaf het idee van onkwetsbaarheid tot de
individueel context transactioneel perspectief - Onderzoek kritisch verschillende benaderingen van veerkracht, zoals thuis, gemeenschap, werkplek, gezondheid en sociaal-economische ontwikkeling, onderzoek en evalueer de belangrijkste theorieën en modellen van veerkracht
- Identificeer de risico- en beschermende factoren voor kinderen en jongeren tegen ongunstige omstandigheden, waaronder trauma, armoede, etnische minderheden en gedwongen migratie
- Competentie en pedagogie in veerkrachteducatie - Deze studieeenheid biedt cursisten de kans om kritisch na te denken over de specifieke attitudes en vaardigheden die bij kinderen en jongeren binnen en buiten het klaslokaal moeten worden gecultiveerd, evenals de relevante pedagogische benadering voor dergelijke attitudes en vaardigheden te verwerven. Veerkracht kan niet didactisch worden onderwezen als zomaar een kennisdomein
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Vergelijk en contrasteer de verschillen tussen didactische en ervaringsgerichte benaderingen bij lesgeven en leren in relatie tot veerkrachteducatie
- Beschrijf en analyseer het gebruik van de SAFE-aanpak bij sociaal-emotioneel lesgeven en leren
- Vergelijk en contrasteer de verschillende beoordelingsmethoden die nodig zijn voor de beoordeling van kennis-, houding- en vaardighedencompetenties met betrekking tot veerkracht
- Beschrijf kritisch de vaardigheden die de verschillende competenties vormen, waaronder de gebieden: relaties en communicatie, groeimindset, zelfbeschikking, voortbouwen op sterke punten en uitdagingen omzetten in kansen (omgaan met tegenslag, afwijzing, familieconflicten, verlies, pesten, verandering en overgangen).
- Plannen, implementeren en evalueren van veerkrachtprogramma's - Deze studieeenheid introduceert basiskennis en vaardigheden voor het plannen, implementeren en evalueren van veerkrachtprogramma's en interventies met behulp van een verscheidenheid aan strategieën. Deze competenties zullen de capaciteit van onderwijsprofessionals versterken om veerkrachtinterventies te implementeren, met bijzondere aandacht voor de kwaliteit van de implementatie en voor het monitoren van de effecten van het programma. Verder zullen studenten vaardigheden ontwikkelen over het ontwerpen van een programma/projectplan dat de adoptie van een programma door een onderwijssysteem haalbaarder en duurzamer zal maken.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Identificeer de methoden die in het algemene planningsmodel worden gebruikt om een preventie-/veerkrachtprogramma te ontwikkelen
- Definieer de implementatiekwaliteit en de factoren die de implementatiekwaliteit beïnvloeden, inclusief aanpassing en programma-integriteit
- Leg het belang uit van de schoolomstandigheden en de veerkracht van leraren, evenals de bereidheid van de schoolgemeenschap om te veranderen om preventie- en veerkrachtprogramma's succesvol te implementeren
- Leg het belang uit van evaluatie bij preventie/veerkracht en identificeer het gebruik van verschillende soorten evaluatie
- Een systemisch en familiaal begrip van veerkracht - Deze unit stelt studenten bloot aan verschillende theorieën en modellen op het gebied van gezinstherapie en systemische praktijk. Het ondersteunt het leren door oefensessies op te nemen, zodat studenten zich verder vertrouwd kunnen maken met systemische vaardigheden. Bovendien stelt deze unit studenten ook in staat om na te denken over verschillende cliëntenpopulaties/problemen die zich voordoen, en het gebruik van systemische vaardigheden/technieken als een vorm van interventie, vooral rekening houdend met kinderen en jongeren op scholen. Bovendien zal deze unit ook een systemisch begrip omvatten van het schoolsysteem en andere multisystemische contexten die deel uitmaken van de bredere sociaal-ecologische omgeving.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Begrijp de theorie met betrekking tot de systemische praktijk.
- Gebruik een systemisch theoretisch raamwerk bij het begrijpen van de complexiteit van het werken met verschillende gezinnen en de daarmee samenhangende moeilijkheden.
- Belemmeringen voor de leerontwikkeling - Deze studie-eenheid biedt deelnemers de mogelijkheid om hun inzicht te verdiepen in de belemmeringen voor het leren die voortkomen uit zowel beperkingen binnen het kind als sociale en educatieve tekortkomingen. Het omvat de beschouwing van theorie en onderzoek over de uitdagingen die voortkomen uit verschillende vormen van beperkingen en leerproblemen en sociale en emotionele problemen, evenals de impact van sociale attitudes, structuren en processen binnen het sociale model van handicap.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Een diep en breed begrip tonen van hoe verschillende vormen van beperkingen een bron van belemmering voor het leren kunnen worden;
- Een kritisch inzicht tonen in de uitdagingen en sterke punten die kinderen en jongeren met zintuiglijke beperkingen kunnen ervaren;
- Een kritisch inzicht tonen in de uitdagingen en sterke punten die kinderen en jongeren met communicatieproblemen en autismespectrumstoornissen kunnen ervaren;
Semester 2. Departement aanbiedende eenheid: Universiteit van Kreta, Griekenland
- Contextuele processen bij het vergroten van de veerkracht: klas- en schoolklimaat - Deze unit heeft tot doel de meest relevante onderwerpen aan te pakken die verband houden met de contextuele processen bij het vergroten van de veerkracht in de schoolomgeving en om cursisten vertrouwd te maken met:
- Kernconcepten in inclusief onderwijs en strategieën om succesvolle inclusieve omgevingen te bevorderen;
- Het belang van coöperatief leren en hoe samenwerkingsactiviteiten in de klas kunnen worden gepland;
- Het belang van zorgrelaties in het veerkrachtproces en effectieve strategieën om zorgrelaties in de klas te bevorderen;
- Belangrijkste gedragsverklarende modellen, functionele gedragsanalyse in de klas en strategieën om een positief klasklimaat te bevorderen;
- Het belang van het identificeren van de behoefte aan extra ondersteuning bij het omgaan met de algemene en speciale behoeften van studenten.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Evalueer het belang van het klas- en schoolklimaat voor het vergroten van de veerkracht van leerlingen, verwijzend naar de relevante literatuur over veerkrachteducatie
- Identificeer de sociale en intellectuele resultaten van coöperatief leren en bekijk kritisch de voordelen van het gebruik van strategieën voor coöperatief leren bij veerkrachtinterventies
- Identificeer de belangrijkste gedragsverklarende modellen en evalueer kritisch strategieën voor positief gedragsbeheer
- Bespreek kritisch het belang van het identificeren van de behoefte aan extra ondersteuning van sommige studenten en zorg ervoor dat hieraan tegemoet wordt gekomen, terwijl stigmatisering wordt vermeden
- Werken met ouders en professionals bij het vergroten van de veerkracht - zijn studieeenheid kan praktijkmensen helpen om met succes de ontwikkeling van samenwerking met ouders op te pakken in de veerkrachteducatie van hun kinderen. Het zal praktijkmensen in staat stellen ouders als belangrijke partners te betrekken bij de planning en implementatie van veerkrachtprogramma's op school, thuis en in andere relevante contexten.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Geef een kritisch verslag van de literatuur over de betrokkenheid van ouders en de gemeenschap bij het onderwijs in weerbaarheid van kinderen.
- Beschrijf en analyseer de verschillende manieren waarop leraren kunnen samenwerken met de diversiteit van ouders in de veerkrachteducatie van hun kinderen.
- Beschrijf manieren waarop betrokkenheid van de gemeenschap de kansen van kinderen op veerkrachtige groei kan verbeteren.
- Onderzoeksmethoden in veerkrachtonderwijs - Deze studieeenheid heeft tot doel cursisten in staat te stellen een kritisch inzicht te ontwikkelen in concepten en kwesties die verband houden met onderzoek naar veerkracht en de relevante vaardigheden te ontwikkelen voor het evalueren en uitvoeren van dergelijk onderzoek. Het zal deelnemers in staat stellen onderzoeksvragen te construeren die verband houden met veerkrachteducatie en onderscheid te maken tussen vragen die een kwantitatief, kwalitatief of gemengd methodeontwerp vereisen, om relevante onderzoeken te ontwerpen met behulp van de juiste methodologie en strategieën voor gegevensverzameling en -analyse, terwijl validiteits- en generaliseerbaarheidsproblemen worden aangepakt, en volgens ethische onderzoeksnormen.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Een goed begrip tonen van het praktijkgerichte onderzoek, het theoretische raamwerk ervan onder onderzoek naar veerkrachteducatie
- Maak onderscheid tussen onderzoeksvragen die een kwantitatief, kwalitatief of gemengd methodologisch ontwerp vereisen, en tussen de verschillende manieren waarop validiteit en generaliseerbaarheid worden gewaarborgd in kwantitatief en kwalitatief onderzoek
- Demonstreer het vermogen om onderscheid te maken tussen verschillende instrumenten, waarbij u de meest bruikbare in relatie tot de variabelen identificeert
- Geselecteerde onderwerpen in veerkracht en toepassingen in individuele onderwijsbehoeften - De studieeenheid heeft tot doel toepassingen van veerkrachtonderzoek in het onderwijs te behandelen, met een focus op kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Het doel is om docenten te helpen toegepaste kennis en strategieën voor het opbouwen van veerkracht te gebruiken, met de nadruk op kwetsbare bevolkingsgroepen zoals kinderen met speciale behoeften, waaronder kinderen met een handicap en migrantenkinderen. en kinderen met emotionele en gedragsproblemen.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Bestudeer kritisch relevante literatuur over de veerkracht en het welzijn van kwetsbare kinderen (bijv. speciale onderwijsbehoeften: handicap, migranten- en vluchtelingenkinderen, emotionele en gedragsproblemen)
- Begrijp hoe het consultatieproces leraren kan helpen problematische situaties op scholen op te lossen.
- Evalueer inhoudsgebieden op onderwerpen als oudertraining en -educatie en gezinsveerkracht.
- Preventieprogramma's voor kwetsbare kleuters en basisschoolkinderen - De studieeenheid heeft tot doel bestaande literatuur over evidence-based interventies voor jonge kinderen met speciale onderwijsbehoeften in de school- en gezinscontext met elkaar te verbinden, zodat opvoeders dergelijke interventies kunnen gebruiken om het welzijn van de kinderen te bevorderen en veerkracht. Het algemene doel van de studie-eenheid is om praktijkmensen op school in staat te stellen preventieprogramma's te ontwerpen, implementeren en evalueren die zijn afgestemd op de behoeften van schoolkinderen, met name jonge kinderen in de vroege jaren en op de basisschool.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Identificeer de noodzakelijke stappen bij het ontwerpen van preventieprogramma's voor jonge kinderen
- Begrijp het belang van de implementatiefase in preventieprogramma's en identificeer de praktische strategieën die nodig zijn om de effectiviteit van het programma voor jonge kwetsbare kinderen te garanderen
- Beoordeel kritisch de huidige preventieprogramma's voor jonge en kwetsbare kinderen, waarbij ze hun sterke en zwakke punten onderkennen
Semester 3. Departamentaanbodeenheid: Universiteit van Lissabon, Faculteit Menselijke Kinetiek/ Stefan cel Mare University of Suceava , Faculteit der Wetenschappen van Educatie
- Versterking van de veerkracht van onderwijsprofessionals - Deze studieeenheid heeft tot doel de veerkracht van praktijkmensen in onderwijsinstellingen te ondersteunen, door hen te helpen effectieve coping-strategieën te ontwikkelen. De veerkracht van de beoefenaar zou een psychologisch proces kunnen zijn dat de sociale en culturele negatieve contexten omzet in kansen voor ontwikkeling. De veerkracht van de beoefenaar dient ook als rolmodel voor de leerlingen. Het heeft invloed op de affectieve en transversale competenties, op de academische kennis die zou kunnen evolueren naar transformatieve kennis.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Ontwikkel een dieper begrip van de manieren om de veerkracht van praktijkmensen te bevorderen binnen het systemische, ecologische veerkrachtkader
- Beschrijf factoren die divergerend denken, creatieve processen en samenwerkingsgedrag bevorderen
- Identificeer de rol van positiviteit bij het bevorderen van groei en welzijn
- Identificeer de manier waarop theoretische achtergronden vorm kunnen geven aan het begrip van de rol van de praktijkbeoefenaar
- Observatie- en oefenstages I en II - Deze studieeenheid is daarom noodzakelijk voor de voorbereiding van praktijkmensen bij het toepassen van de veerkrachtcompetenties in daadwerkelijke contexten met kinderen en jongeren. Het biedt cursisten de mogelijkheid om zowel de veerkrachtcompetenties die in dit programma aan bod komen, te observeren als toe te passen.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Geef een kritisch verslag van de meest effectieve strategieën voor veerkrachteducatie in hun werkomgeving.
- Geef een kritisch verslag van de factoren in de klas, op school of in een andere context die de verwerving van veerkrachtcompetenties door kinderen en jongeren bevorderen.
- Herken de eigen sterke punten en moeilijkheden bij het faciliteren van de opbouw van veerkracht bij kinderen en jongeren
- Organisatorische relaties en ondersteunend netwerken bij het vergroten van de veerkracht - Deze unit probeert cursisten een dieper inzicht te geven in de processen die betrokken zijn bij het bevorderen van veerkracht onder onderwijsprofessionals. Deelnemers krijgen de kans om professionele stress te onderzoeken en stressfactoren in het individuele professionele leven en op het schoolklimaat in de organisatie te analyseren. Vervolgens wordt besproken hoe professioneel netwerken kan worden gebruikt om beoefenaars te helpen omgaan met stress en veerkracht te ontwikkelen.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Pas het raamwerk voor de bevordering van veerkracht toe om de veerkracht en het welzijn van leraren te begrijpen en te bevorderen via het organisatieklimaat;
- Identificeer de belangrijkste risico's en oplossingen door middel van netwerken om de persoonlijke en professionele ontwikkeling van leraren te bevorderen;
- Pas het veerkrachtraamwerk toe om processen te identificeren die de veerkracht en het welzijn van leraren helpen bevorderen en om mentoren voor leraren te worden.
- Identificeer de strategieën voor het bevorderen van de veerkracht van schoolleiders.
- Positieve psychologie in het onderwijs - Deze studieeenheid heeft tot doel een diep en kritisch inzicht te verschaffen in de toepassing van positieve psychologie in het onderwijs om een op kracht gebaseerde benadering op school te bevorderen, in tegenstelling tot de vroegere tekortbenaderingen in het onderwijs. Het belangrijkste doel is om leraren, verzorgers, ouders en leerlingen in staat te stellen de sterke punten van hun leerlingen en kinderen te ontdekken en deze te gebruiken om hen te helpen hun kwetsbaarheden te overwinnen.
Kennis en inzicht – aan het einde van de onderwijseenheid zal de student in staat zijn om:
- Definieer de belangrijkste aspecten van de positieve psychologie
- Identificeer de principes van positieve psychologie binnen verschillende levensdomeinen
- Identificeer het gebruik van de positieve psychologie binnen onderwijsinstellingen
- Analyseer en synthetiseer de belangrijkste theorieën en modellen over welzijn en veerkracht die voortkomen uit de positieve psychologie
Semester 4. Afdeling aanbodeenheid: Universiteit van Malta, Universiteit van Kreta, Universiteit van Lissabon, Stefan cel Mare Universiteit Suceava
- Proefschrift - Het proefschrift biedt cursisten de mogelijkheid om praktijkgebaseerd onderzoek uit te voeren (inclusief het verzamelen en analyseren van gegevens) op een gebied dat verband houdt met de veerkracht en het welzijn van kinderen en jongeren dat tijdens de cursus wordt behandeld, en bij te dragen aan de kennis van het onderzochte onderwerp . Het moet worden afgerond tijdens het derde semester van de cursus en worden ingediend als een proefschrift van ongeveer 15.000-20.000 woorden. Daarnaast leggen de studenten een mondeling examen af. Gedetailleerde richtlijnen over het voorstel en de voltooiing van het proefschrift en de criteria en procedures voor het onderzoek ervan zullen beschikbaar worden gesteld in een proefschriftrichtlijnendocument dat aan het begin van de masteropleiding wordt gepubliceerd.
Kills – aan het einde van de studie-eenheid kan de student:
- Identificeer en analyseer kritisch de aard en het belang van een originele onderzoeksvraag in hun vakgebied.
- Een wetenschappelijk onderzoek naar veerkracht produceren, met de juiste uitvoering van de fasen van planning, gegevensverzameling, analyse en schrijven.
- Vaardigheid aantonen bij het uitvoeren van een onderzoek op een gebied van professioneel werk dat relevant is voor de veerkracht en het welzijn van kinderen/jongeren
- Demonstreer kritische vaardigheden bij het analyseren van de beperkingen van het eigen onderzoekswerk en dat van anderen.
- Demonstreer competentie in het analyseren van ethische kwesties die relevant zijn voor een bepaald onderzoek en in het implementeren van de noodzakelijke ethische overwegingen en procedures.
Dit is de eerste internationale, Joint Master Degree in Resilience in Educational Contexts onder leiding van een internationaal consortium van instellingen voor hoger onderwijs, die een unieke kans biedt voor aspirant-leiders bij het creëren van veerkrachtverhogende onderwijscontexten en -systemen.